fredag den 22. august 2008

Manga, Manga, Manga

STOP! Tegneserien begynder ikke på denne side eller Det her er ikke den første side eller Du har fat i den gale ende.

Kender du disse meddelelser? Hvis du gør, så har du sikkert haft en manga-tegneserie i hånden. Manga-tegneserier kommer fra Japan, og skal derfor læses "bagfra". Det vil sige fra højre mod venste - og IKKE fra venstre mod højre, som de tegneserier du kender. Men er det ikke svært?

Det er det måske nok i begyndelsen, men det er let at vende sig til. Det hjælper naturligvis at den historie man læser er spændende. Og det er manga-tegneserierne ofte. Det er fortællinger med fart på. De foregår i en fantastisk verden med monstrer, magi, superkræfter, ninjaer, detektiver, dyremennesker, kærlighed, kampsport - og meget mere. Og så er børnene i centrum. Det er dem der har hovedrollen.


Efterhånden findes der rigtig mange forskellige manga-tegneserier på dansk, og det kan være svært at overskue -det er det i hvert fald for mig. Men jeg vil gerne lære mere om manga-universet, og derfor vil jeg fremover her på bloggen forsøge at give de enkelte manga-tegneserier et par ord med på vejen.


Måske har du noget at tilføje undervejs? Det håber jeg. I hvert fald vil jeg blive meget glad, hvis du vil skrive en kommentar en gang i mellem. Så kan de andre læsere på bloggen få glæde af din viden om manga-tegneserier.

Det kan endda være at du har lyst til at skrive et indlæg her på bloggen om din ynglings manga-tegneserie? Hvis det er tilfældet, så må du endelig ikke holde dig tilbage. Jeg ved jo at der er flere af jer som er eksperter på området, som virkelig har en stor viden om manga.

Kast dig over tasterne og send teksten - kort eller lang - til mohals@kff.kk.dk

Ingen kommentarer: